SPIŠSKÁ NOVÁ VES- PODLESOK- MALÁ POĽANA- GLACKÁ CESTA- ZAJFY- STRATENÁ- PALCMANSKÁ MAŠA- BIELE VODY- ČERTOVA HLAVA- NOVOVESKÁ HUTA- SPIŠSKÁ NOVÁ VES
Touto „trojkopcovou“ trasou v podstate prebicyklujete Slovenský raj, najprv zo severu na juh a potom opačným smerom. Lebo tento náš „výlet“ posiela cykloturistu z údolia rieky Hornád ku Hnilcu a potom naspäť. No a práve preto musíte na trase prekonať prvý krát stupák z Podlesku na planiny Slovenského raja a keď klesnete do Stratenej, tak druhý krát, aby ste sa mohli vrátiť do SPIŠSKEJ NOVEJ VSI.
Cestu začíname tradične pri veži kostola a po asfaltke prefrndžíme cez Smižany a potom okolo železničnej trati po betónových podvaloch, čo z vás vytrasú aj dušu, dôjdeme až nad Letanovce a ďalej už po poľnej ceste rovinkou do Hrabušíc (neodporúčam v čase dažďov, lebo zapadnete do blata až po uši). Nasleduje chvíľa oddychu pre zadok aj ruky, na asfaltke na PODLESOK a tu už na nás čaká prvý zaberák, ktorý vedie cez les po štrkovej a kamenistej ceste až k miestu, zvanému Pod Vtáčim hrbom. Táto časť trasy je fyzicky náročná, lebo sklon svahu je miestami veľmi náročný a fakticky neexistuje čas pre oddych. Za Vtáčim hrbom sa strmosť cesty zmierni a v serpentínach vystúpame až k vrcholu Suchej Belej a už temer po rovine asfaltkou na MALÚ POĽANU.
Ďalšia časť tejto trasy je vlastne odmenou za vykonanú námahu, lebo cesta vedie zmiešaným lesom, chvíľu mierne hore, chvíľu dole, v prekrásnej krajine planín Slovenského raja, po miestach starej GLACKEJ CESTY. Pod Suchým vrchom sa pripravte na prudší zjazd a opatrnosti tu nie je nikdy dosť, lebo na ceste sú miestami vymyté výmole i skalné výčnelky, ktoré treba prejsť viac s rozumom, ako srdcom. Najmä preto, lebo vás z pravej strany neustále sprevádzajú strmé zrázy do roklín Slovenského raja. Krkolomný zjazd končí v závere doliny ZAJFOV a potom nasleduje pohodová jazda dlhým údolím, v spoločnosti nekonečného množstva rôznych druhov letných kvetov. Poľná, na konci asfaltová cesta, vás nakoniec „vypľuje“ pri začiatku Hnileckej vodnej nádrže, na mieste, označovanom ako Stratenská píla. Odtiaľ, popri neustále sa zužujúcej rieke Hnilec, asfaltkou, so skalnými bralami po pravej ruke, až do dediny STRATENÁ.
Tu na vás čaká kopec č. 2, tiahle stúpanie nad južné územie Hnileckej vodnej nádrže, hore na kopci odbočka do ľava a zjazdom do obce PALCMANSKÁ MAŠA. Za ňou sa napojíte na hlavnú cestu Dobšiná- Mlynky a na začiatku Mlyniek odbočíte prudko vľavo do časti BIELE VODY. Modrá cyklotrasa vás vyvedie až na koniec, kde sa nastupuje do Zejmarskej rokliny a tu doprava sa opäť vydáte, tak povediac, do hôr, v tiahlom stúpaní cez lúčne údolie okolo Kráľovej hory až ku Chotárnej dolke. Ja som na tomto mieste opustil cyklotrasu a „strihol“ som si to rovno hore doprava po klasickej turistickej červenej značke. A práve to je ten stupák č. 3, ktorý vás, ak máte dosť síl, vynesie úzkou lesnou cestou, s rigolom uprostred, nakoniec až na ČERTOVU HLAVU. Tá tvorí rozvodie Hornádu a Hnilca a je tiež neklamným znakom, že ďalej sa už pôjde dole kopcom.
A nie hocijakým. Klesanie z Čertovej hlavy na Vojtechovu samotu je strmé, navyše je samotná cesta, mierne povedané “plná nerovností“ a tak treba opäť zvýšiť pozornosť na maximum, aby ste došli domov na dvoch zdravých nohách a na dvoch celých kolesách. Na Vojtechovej samote (ktorú miestni volajú Lanovka) sa cesta zmení na asfaltovú a krásnym zjazdom pokračuje až na Rybníky. Cez miesto, kde sme minule šliapali hore na Flajšer. V NOVOVESKEJ HUTE na námestí je dobre sa zastaviť na občerstvovacej stanici „Hostinec Poľovník“, lebo pivo tu majú excelentné a štamgasti sa starajú o nefalšované dedinské humoresky. Našu trasu potom ukončíme v miernom zjazde po asfaltovej ceste cez Ferčekovce až do SPIŠSKEJ NOVEJ VSI a cieľovú pásku pretneme znova pod vežou na námestí.
Cyklotrasa, ktorú som vám dnes predstavil je dlhá 65 kilometrov, s rozdielom medzi najnižším a najvyšším miestom okolo 500 metrov a ja som ju prešiel za štyri a pol hodiny. 60% s pohonom EKO, 15% TOUR, 5% SPORT a 20% OFF. Cesta je dobre značená a až na oblasť okolo Malej poľany, kde sa ťaží drevo, aj v solídnom technickom stave. Uspokojí najmä preto, lebo sa tu pravidelne striedajú výjazdy a zjazdy, mierne zvlnený terén, lesné, poľné i asfaltové cesty a príťažlivá krajina okolo.
Neodkladajte svoje bicykle. Na budúce sa obrátime s našou cyklotrasou na východ ku Spišskému hradu.
Michal Buza st.