Namakaný cyklista navlečený do elastického dresu sa cíti pánom cesty na dvoch kolesách. Z pohody ho však vyruší skupinka rekreačných vysmiatych jazdcov, ktorí mu ukážu chrbát. V zadýchanom borcovi kypí žlč. I takúto podobu má stretnutie klasického cyklistu s nadšencami elektrických bicyklov.
Vo vrcholovom športe nemajú elektrobicykle čo hľadať. Ale pre masových vyznávačov jazdy krajinou na dvoch kolesách sú pomôckou, o ktorej celé generácie ich predchodcov iba snívali.
V predajni Bicykle Schwabik na Zimnej ulici zvyknú hovoriť, že elektrobicykel je cyklistika na druhú. „Ak niekto doteraz chodil len na prvý kopec za domom, odteraz môže ísť aj na druhý kopec, na vzdialenejší výhľad, či jazero,“ vysvetlil majiteľ predajne, Johann Alexander Konrad Schwabik.
Ale aj pri elektrobicykloch platí staré známe- „Bez práce nie sú koláče.“ Nie je to moped, ktorý jazdí na stlačenie gombíka. Na to, aby cyklistovi elektromotor pomohol, musí jazdec šliapnuť do pedálov. „Elektropohon podporuje jazdca do rýchlosti 25 km za hodinu. Potom sa dopomoc vypne. Ak chce cyklista ešte pridávať, tak len intenzívnejším šliapaním do pedálov,“ upozornil pán Johann.
A dodáva, že s elektrobicyklom sa môže vyblázniť prakticky ktokoľvek a kdekoľvek. „Výhodou je, že vracia do sedla staršie ročníky, alebo vyrovnáva rýchlosť viacerých jazdcov s odlišnou výkonnosťou. Na spoločný výlet si tak môže vyraziť trénovaný manžel s manželkou, ktorá by mu na konvenčnom (klasickom) bicykli nestíhala. Mestský typ elektrobicykla sa dá využiť na komfortnejšie dochádzanie do práce, alebo na nákupy.“
Už rok je spokojnou majiteľkou elektrobicykla aj Lucia Helebrandtová. „S priateľom sme rekreační cyklisti, bez kondičky. Chceli sme prejsť viac kilometrov a viac aj vidieť. Za dva mesiace sme najazdili 400 kilometrov. Prešli sme Tatry a Pieniny. Bez problémov sme vyšli na Popradské pleso a dali 70 km okruh na jedno nabitie. Najbližšie plánujeme spoznať krásy Liptova. Športujem, a pritom to nie je drina, ale relax,“
Na kúpu elektrobicykla si však musíte siahnuť hlbšie do vrecka. Dobrý elektrobicykel kúpite za 1 000 eur. „Ak chcete naozaj kvalitný stroj, túto sumu musíte zdvojnásobiť,“ upozorňuje šéf predajne.
Mnohých záujemcov o e- bike zaujíma i dojazd bicykla na jedno nabitie. Johann Sxhwabik pozná odpovede. „Závisí to od hmotnosti jazdca, náročnosti terénu, úrovne zapnutej podpory pohonu, alebo poveternostných podmienok. Moderné stroje sú vybavené baterkami s výkonom 500 watthodín, ktoré v ideálnych podmienkach „pomáhajú“ aj dvesto kilometrov,“ Ak sa vám v teréne baterka vybije, za pomoci nabíjacieho kábla a zdroja elektriny jej bez problémov znovu dáte šťavu. Na Slovensku už funguje niekoľko bezplatných nabíjacích staníc, na ktoré si netreba nosiť ani vlastnú nabíjačku. Nabíjacie stanice na Spiši sú ale ešte v plienkach. Počet elektrobicyklov stúpa, bolo by fajn, keby sme nabíjacie stanice mali aj v našom regióne. Pre životnosť batérie je veľmi dôležité správne zaobchádzanie. „Máme zákazníkov, ktorí používajú pôvodné batérie aj päť rokov a stále fungujú. Sú však a ľudia, ktorí batériu zlikvidujú za pár mesiacov tým, že ju napríklad pred zimou vybijú a na nabíjanie si spomenú až na jar, keď je baterka KO,“ hovorí predajca o najčastejších chybách.
Na trhu sú rôzne druhy elektrických verzií bicyklov. Od mestských cez univerzálne, crossové a trekingové, až po viaceré kategórie horských e- bikov, či už s pevným rámom, alebo celoodpružené. Nie je to malá investícia pre bežnú rodinu, ale určite investícia, ktorá, okrem zdravia, prinesie aj nové zážitky.
(sim)