Nepoviem nič nové, keď zopakujem, že dom je potrebné stavať od základov. Pri skutočnom dome sa to ani inak nedá. Ale fiktívnu stavbu vzťahu politika, či úradníka s občanmi niektorí stavajú bez dodržiavania starých, dobrých a overených stavbárskych pravidiel. Dobre viem, že základom poctivého vzťahu politik-občan musí byť dôvera. Rovnako viem, že spoločnosť veľká politika rozdelila na dva nezmieriteľné tábory. A hoci do jedného z nich patrím politicky aj ja, urobím všetko preto, aby som ukázal aj ľuďom s iným politickým zmýšľaním, že to najpodstatnejšie máme spoločné. Snahu žiť čo najlepšie. Bezpečne a v čistom prostredí. S dostatkom slušných pracovných možností, ale aj alternatív na pasívny, či aktívny oddych. Tento spoločný záujem by mal skryť stranícke tričká. A dostávam sa späť k spomínaným základom spoločných vzťahov medzi ľuďmi. Tými, ktorí odvádzajú dane a tými, ktoré z tých daní a vďaka dôvere voličov budú Spišskú Novú Ves viesť a riadiť. Stavbári na základy používajú betón. Ja za takýto betón v živote mesta považujem dôveru. A tú si môžeme získať iba ústretovosťou, ochotou pomáhať, otvorenosťou a transparentnosťou. Od primátora až po posledného pracovníka Mestského úradu.
Práve fungovanie tohoto úradu chcem čiastočne zmeniť. Takmer každý z nás tam bol niečo vybavovať. Ale nie všetci odtiaľ odchádzajú spokojní. Uvediem pár príkladov. Každý, kto staval vie že nie je jednoduché prejsť celým stavebným konaním. Žiadosť o jednoduché – bežné veci sú niekedy posúvané do „nekonečna“ a čaká sa či sa „to“ nevybaví samo. Zavedené postupy vybavovania sú často zdĺhavé a pre občana zbytočne komplikované
Štruktúru úradu a systém práce bol nastavený niekedy pred 20 rokmi. Ale doba sa zmenila. Prišli nové technológie. Všetko sa zrýchlilo, a aj zjednodušilo. Všetko okolo nás sa posunulo, len ten úrad…..
Treba zmeniť fungovanie úradu. Netreba vymýšľať nič výnimočné, len sa pozrieť ako to funguje inde. V iných mestách, iných krajinách.
Občan musí byť „TOP Klient“. Musí odchádzať z úradu s pocitom, že úrad je tu pre neho. Že úradník nemá inú úlohu len poskytnúť mu tie najlepšie služby. Funguje to v iných mestách, bude to fungovať aj u nás.
Som presvedčení, že 80-90% úradníkov nebude mať problém so zmenou filozofie. Je množstvo úradníkov, ktorí sa na tú zmenu tešia a priam si ju žiadajú.
Chcel by som, aby úrad bol voči občanom maximálne ústretový. Aby sa výrazne zjednodušili potrebné úkony. Na druhej strane musia byť nekompromisní voči tým, ktorí si neplnia svoje povinnosti.
Nebude treba „známosti“ na skoršie vybavenie, lebo to bude štandardom. Ale nepomôžu „známosti“ ani pri vybavovaní porušení pravidiel..
Ak chceme niečo v meste zmeniť, musíme začať Mestským úradom.
Rasťo Javorský